WEB BLOG
this site the web

Asing-asing, pisah-pisah, separtion!

Asing-asing?ape ke bendanye?

Ctenye mcm nie..projek aku pasal herba hempedu bumi..total 150 Kg.Sumenye adalah dari 10 tempat yg berlainan dalam Malaysia & 5 tempat di Indonesia.First thing i did is asing-asing, pisah-pisah batang n daun hempedu bumi yang tlah kering itu..first aku bukak plastik yang berisi hempedu bumi aku tekezottttt....

haiyak!!!
cane aku nk separate batang n daun die nie?arghh..susahnye..supplier anta hempedu bumi yang da di potong2..daun kecik2,ciput2..aku pun mulai blur..cane aku nk separatenye cani?no idea*?!?#

Aku pon g jumpe DR JAMIA,supervisor aku,nk tanye cane..dengan harapan die kate takyah separate..only do area part je..tapi..tekaan akumeleset..haha..kene separate gak..aduu..aku mule r penin..

aku mule p.k..ntah ble nk siap projek aku kaloaku asing pakai tgn satu2..isk2..mane mungkin..xlogik..

aku pon kecoh2 bincg ngan kak pipah & jaja..aku nampak bakul isi radas warna merah..pastu kak pipah amik!TiNG!!!idea is coming..

KAEDAHNYE:

-->Sampel diletak di dalam bakul yang ade lubang kecik
-->Sampel diramas2 sehingga daunnye menjadi halus dan kecil
-->Sampel diayak
-->Yang jatuh ke bawah ialah daun
-->Yang tinggal ialah batang

yezzzaaaaaaaaaaa....bijak2..hehe..

pas ari2,aku gune kaedah tu la nk separate sample aku..hehe..so far aku da berjaya siapkan 40 KG..sekarg tgah wat sampel ke-5..sampel ni sungguh pahit..rase ke kerongkong walopon pakai mask..tp its ok..die berubat..

huhu..sampel aku memberikan kegatalan kepada kaki aku..huhu..asal balik je dari lab..kaki aku ade bijik2..sebab kotor kot sampel ni..lagipon..kulit aku ni sensitif sgt..huh!so,aku aku kene pakai stokin duk lab..melindungi kaki aku yg manje..kalo x!aku ni selambe badak air je pakai selipar.

Begitula citenye for da first step project aku..pasni ape lak ntah..aku pon x tau

0 comments:

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies