WEB BLOG
this site the web

Kuda & Roda



Pada satu masa dahulu, setelah seorang anak raja ini penat mengembara menggunakan kereta kuda, baginda pun berehat dan terus beradu di bawah sepohon pokok. Sedang baginda berehat, pengawal baginda sempat merakam perbulan antara roda & kuda: Berikut adalah petikan perbualan antara Roda & Kuda:

Roda: Kuda..aku nk tanye kat ko satu soalan ley x?
Kuda: Ha..pe die?tnye r..aku no halz..

Roda: Kuda, ko rase best tak jadi kuda?

Kuda: Erm..nape ko tanye?
Roda: Saje..aku pon nk gak tau
Kuda: ooo..ingt pe hal la tadi..erm..aku suke jadi kuda..(kuda tu pon senyum bangge)

Roda: Nape?
Kuda: Sebab..aku boleh lari laju..Tu r, Tuanku sayang kat aku gile2..ko ingat senang ke
Tuanku nk sayang binatang..?Aku dimandikan..bulu aku cantik dan bersih..gigi aku pon berkilat..tgok!haha..(gelak kuda membanggekan diri)

Roda hanye tunduk, tersenyum pahit & berkata..


Roda: Bestla ko kuda..ko tak macam aku..
Kuda: Pe plak ko ni? Cam sediy je..pe kes? Ko tak suke ke jadi roda?
Roda: Aku x kate pon aku x suke jadi roda..manusia dah cipta aku jadi roda..jadi je la..cume ye la..bentuk aku pon ko tau kan mcm mane..bukan cm bentuk ko..unik..

Kuda yang bongek pon tengok roda dan berkate..


Kuda: Nape? Bentuk ko petak ke?
Roda: Ko ni..aku bentuk bulat la..oleh sebab aku bentuk bulat la..aku kdg2 bernasib baik..kdg2
tidak bernasib baik..ko taukan bile aku duk kat bawah, badan aku terkena batu, pasir, habuk jalan n mcm2 la..aku sakitt..kdg2 bile tyme aku ditugaskan untuk berputar laju, badan aku luka-luka..badan aku dah tak cantik haus..roda lain pon xnk kwn ngan aku.
Kuda: Ko ni wat aku rase sediy lak..erm..cane lak kalo ko ka atas..?

Roda: Bile aku duk atas, aku rase best..sebab bdn aku x pyh mencecah tanah..aku bersih,
xluka-luka..aku rase hepi..Rase hepi yg teramat sgt tu kdg2 wat aku lupe yg nanti badn aku sedang berputar untuk duk bawah lak..saat itu la baru aku sedar yang idop aku ni x salu duk kat atas..aku sentiasa berputar..untuk berada di atas & di bawah..

-------------------------------------------Sekian kisah kuda & roda----------------------------------------------------

Begitulah tadi kisah roda & kuda..sian roda..actually..da same thing happened, happening, & will be happened to me..idop aku ni..ade turun naiknye..ibarat roda tadi gak r..ade hari..aku rase so excited, gile2 n happy..mcm nk idop seribu tahun..tapi..bukan salu aku berperasaan mcm 2..mcm roda tadi gak..die akn rase sakit..bile die duk kat bawah..same je ngan aku..kdg2 aku rase sediy, kesot, sensitip, n so on..cume semuanye depends on me, cane nk make it O.K..yela..bak kate orang..idop ni..kalo flat je..without naik, turun, xde cabaran la plak..cane2 pon segalenye mesti beringat, sabar & ikhlas..aja aja!!hehe..

0 comments:

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies